Helsingin liikenteen tulevaisuusanalyysi loi kolme skenaariota pääkaupungin liikenneratkaisuille

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori nimitti syksyllä 2019 työryhmän pohtimaan kaupungin liikenteen tulevaisuutta. Asiantuntijatyöryhmän jäsenet edustivat pääasiassa kaupunkikonsernin eri toimijoita, mutta muutamia sidosryhmien edustajia oli kutsuttu myös mukaan. Itselläni oli suuri ilo ja kunnia olla yksi heistä. Työpajatyöskentely oli innostavaa ja opettavaista. Loppuraportti, Helsingin liikenteen tulevaisuusanalyysi, julkaistiin viime vuoden loppupuolella. Laadukkuutensa nähden se on saanut yllättävän vähän huomiota. Yritän osaltani korjata puutetta.

Liikkeelle työssä lähdettiin megatrendeistä, joista merkittävimmiksi ja lähes varmoiksi arvioitaviksi todettiin ilmastonmuutos, työn muutos, kaupungistuminen ja ikääntyminen. Kaikkien näiden vaikutusta Helsingin liikenteeseen analysoitiin monipuolisesti. Myös joihinkin kansainvälisiin esimerkkeihin kuten Singaporen MaaS-palveluihin, Oslon sähköautoihin ja Berliinin sähköpotkulautoihin tutustuttiin. Samoin perehdyttiin erilaisiin aiheeseen liittyviin tulevaisuusraportteihin.

Taustatyön pohjalta tunnistettiin kriittiset muuttujat, joilla voi olla suuri vaikutus Helsingin liikenteeseen, mutta joiden toteutumiseen liittyy merkittäviä epävarmuuksia. Tällaisiksi muuttujiksi nousivat:

*Liikenteen automaatio

*Liikkumispalveluiden käyttö ja kulkuvälineiden omistajuus

*Datan avoimuus ja datainfran omistajuus

Lopuksi rakennettiin kolme skenaariota kriittisille muuttujille asetettavia arvoja yhdistelemällä, kuten millä tavalla ja missä määrin automaatio, palveluistuminen ja datan avoimuus kehittyvät. Integrated market-driven –skenaariossa maailmassa toimii muutamia megakorporaatioita, jotka ovat MaaS-operaattoreita ja joiden ekosysteemi koostuu globaaleista palvelutoimijoista ja joistakin paikallisista yrityksistä, jotka nekin hyödyntävät korporaatioiden dataa ja teknisiä alustoja. Yli puolet Helsingin moottoriajoneuvokannasta edustaa korkeaa automaatioastetta ja ajoneuvot ovat pääosin yhteiskäytössä. Autottomien kotitalouksien osuus on noussut 80 prosenttiin. Liikennejärjestelmä perustuu raidepainotteiseen joukkoliikenteeseen ja sen kanssa kilpailevaan sekä sitä täydentävään monipuoliseen kulkumuotopalveluiden valikoimaan.

Private autonomy-skenaariossa valmistajat ovat onnistuneet kehittämään jatkuvasti halpenevia automaattisia sähköautoja, eivätkä erilaiset liikkumispalvelut tai julkinen joukkoliikenne ole olleet riittävän kilpailukykyisiä. Edullisen automaattiauton omistaa yli puolet kotitalouksista ja varsinkin keskustan ulkopuolella ne ovat palvelutasoltaan ylivoimaisia. Käyttäjädata on autonvalmistajien omaisuutta, eikä sitä hyödynnetä laajasti liikennejärjestelmän optimoinnissa. Ruuhkia ilmaantuu yllättäen sinne tänne yksittäisten ajoneuvojen optimoidessa omia reittejään. Joukkoliikenteen kysynnän pienentyessä korkean palvelutason alueiden ulkopuolella korvautuu osa matkoista kävely-, pyörä- ja automatkoilla matkan pituudesta riippuen.

Open and shared -skenaariossa liikenteen automaatio on edennyt hitaammin kuin muissa skenaariossa, eivätkä ilman kuljettajaa operoivat korkean tason automaatiosovellukset ole osoittautuneet turvallisiksi monimutkaisessa kaupunkiympäristössä. Kaikki data on avointa ja kenen tahansa hyödynnettävissä, mikä on edesauttanut paikallisten palvelutarjoajien kasvua. Arkipäivän matkoista pidemmät hoidetaan raideliikenteellä tai henkilöautoilla, mutta erityisesti lyhyempiä matkoja ja liityntämatkoja hoidetaan pääasiassa kävellen, kaupunkipyörillä tai erilaisilla micromobility-palveluilla. Liikennepalvelujen hinnat ovat korkeat, mutta palvelujen laatu ja kaupunkiympäristön viihtyisyys ovat myös korkealla tasolla.

Pelkästään kolmen kriittisen muuttujan arvoja vaihtelemalla syntyy hyvinkin erilaisia tulevaisuudenkuvia Helsingin liikenteestä. Mikään skenaario tuskin toteutuu sellaisenaan, mutta niiden työstäminen auttaa kasvattamaan ymmärrystä tulevaisuuden vaihtoehdoista ja tietysti päättäjille mahdollisuuden pyrkiä edistämään toivottuja kehityskulkuja sekä hidastamaan epätoivottuja. Yllä esitetty on vain pintaraapaisu erinomaisen raportin sisällöstä, ja kannustankin asiasta kiinnostuneita tutustumaan siihen. Kaupungin liikennesuunnittelun väellä on oman kokemukseni perusteella erinomaiset valmiudet pohtia tulevia kehityskulkuja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s