Hong Kongissa kaikki toimii

Vietin vaimoni Sannan kanssa puolitoista viikkoa Hong Kongissa lomaillen hyvästä ruoasta, nähtävyyksistä ja kaupungin tunnelmasta nauttien, mutta samalla myös itse kaupunkiympäristöä havainnoiden. Hong Kong on kokonaisuudessaan yksi maailman tiheimmin asutuista alueista, ja suuri tiheys on tarkoittanut korkeaa rakentamista. Korkeasta rakentamisesta huolimatta katutila on elävä ja täynnä kivijalkaliikkeitä: ravintoloita, baareja, minimarketteja ja kauppoja. Palveluiden käyttäjiä riittää kävelyetäisyydellä.

Katu

Centralen ”baarikorttelia”

Tiiviydestä huolimatta vihreyttä riittää joka paikkaan. Suurien puistojen ja vuoristometsien ohella puita, pensaita ja muuta kasvillisuuta on katujen varsilla, aukioilla ja pihoissa, suorastaan yllättävän paljon. Eivätkä aivan kaikki paikat ole rakennettu huipputiiviisti. Esimerkiksi Chinese University of Hong Kongin laaja kampus on hieno esimerkki polveilevan mäkisestä alueesta, jossa collegejen asuntotolat, hallintorakennukset ja opetustilat vuorottelevat palveluiden sekä urheilukenttien kanssa sisäisen bussilinjan yhdistämänä.

Kampus

Yliopistokampus.

Pienellä alueella yli 7 miljoonan ihmisen liikuttelu ei voi perustua henkilöautoiluun. Liikennejärjestelmän keskeisin osa onkin kattava metroverkko. Metro on halpa ja helppokäyttöinen – päivässä oppii – asemat ovat siistejä ja viilennettyjä ja itse metrojunat moderneja. Metroverkkoa täydentävät bussit ja muutamat ratikat. Myös taksin käyttö on suhteellisen edullista ainakin ulkomaalaisen näkökulmasta, joskin ongelmana on se, että kaikki taksit eivät saa ajaa joka paikkaan ja kuljettajien kielitaito on heikkoa. Parikin kertaa kuljettaja otti kyytiin, mutta kuullessaan minne pitää ajaa sanoi, ettei osaa mennä sinne. Uber sen sijaan toimii erinomaisesti, kulkee joka paikkaan, autot ovat uusia ja kuljettajat puhuvat vähintään auttavaa englantia. Paikallisten kertoman mukaan yksityisautoilu on tehty verotuksellisesti kalliiksi ja esimerkiksi Centralen ja Tsim Sha Tsuin välisten merenalittavien tunneleiden käyttö oli maksullista.

Tsim Sha Tsuin metroasema

Kirjoitin muutama kuukausi sitten blogissani kauppakeskuksista ja otin yhdeksi esimerkiksi Mong Kokissa sijaitsevan Langham Place -nimisen kauppakeskuksen, joka on hienosti ”upotettu” yhdyskuntarakenteeseen. Parin korttelin kokoiseen kauppakeskukseen pääsee sisään metrosta, ja kompleksiin kuuluu myös viiden tähden hotelli sekä toimistoja. Hotelliin ja toimistoihin on kulku myös kauppakeskuksesta. Kortteleiden välissä on tavallinen katu ja pääosa katutason liikkeistä avautuu myös kadulle. Itse kaupat ovat tyylikkäästi sisustettuja ja henkilökuntaa riittää palvelemaan. Eurooppalaisten brändien hinnat ovat korkeita lukuun ottamatta sporttibrändejä, joten varsinaisia ostoskokemuksia saatiin niukahkosti.

Paras ja monipuolisin ravintolatarjonta sijoittuu Centralen alueelle, mutta esimerkiksi Prince Edwardista ja kauempaakin löytää erinomaisia dim sum -paikkoja, joissa voi syödä 10 eurolla todella hyvin. Kaikki alkoholipitoinen on Suomen hintatasoa.

Paikallisiin harrastuksiin kuuluvat laukkakilpailut, jotka ovat todella suosittuja, Ottaen huomioon maan niukkuuden Centaralessa sijaitsevan suurehkon laukkaradan täytyy maksaa kunnollista vuokraa, mutta pelaajiakin riittää. Itsekin löin pienen vedon puhtaasti nimen perusteella Pikachu -nimisen hevosen puolesta, mutta huonosti kävi. Laukkakilpailut olivatkin ainoa paikka missä näimme poliiseja, muuten Kiinan valtionhallinto ei ollut näkyvillä mitenkään ja Facebook toimi hyvin. Järjestelmä muistutti olemassa olostaan lähinnä metroaseman lukemattomien mainostaulujen seassa olevissa propagandajulisteissa, jotka kehottivat raportoimaan korruptiosta tai muista väärinkäytöksistä.

Hong Kong on vauras, mutta myös tuloerot ovat suuria. Vaikka emme yksityisasuntoja päässetkään katsomaan, tiedossa on, että paikoin asutaan todella ahtaasti. Osa asuinrakennuksista oli myös kohtuullisen huonokuntoisen näköisiä. Vähänkin keskustan ulkopuolella saattoi modernien rakennusten seassa seistä melkoisia romiskoja. Ankeistakin olosuhteista huolimatta kaupunki tarjoaa myös mahdollisuuden parantaa taloudellista asemansa ja se osaltaan epäilemättä houkuttelee muuttajia. Kaiken kaikkiaan hämmästyttävintä on, miten hyvin kaikki toimii valtavasta väkimäärästä huolimatta.

Romisko

Asuitalo Prince Edwardissa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s