Orgaanisuus ja autenttisuus keskustan kehittämisessä

Asuntoministeri Krista Kiuru oli kutsunut koolle kaupunkikeskustojen kehittämiseen liittyvän pyöreän pöydän asiantuntijatapaamisen. Tilaisuudessa kuultiin viisi hyvin valmisteltua alustusta, ministerin perusteellinen kommenttipuheenvuoro ja joukko osuvia kommentteja. Alustuksissa ja keskustelussa esille nousivat mm. pitkäjänteisyys, sitoutuminen, visio, brändi, tilojen yhteiskäyttö, place making, scene, toimintademokratia, palvelut, paikallisuus ja kilpailukyky. Myös julkisen hallinnon roolia pohdittiin. Mainio oli dosentti Pasi Mäenpään huomio siitä, että erityisen oleellista kaupungeissa on rakennusten väliin jäävä tila.
Omakohtaisen kehittämisen ja tutkimustyön pohjalta nostaisin keskustojen kehittämisen keskiöön kolme asiakokonaisuutta, jotka ovat orgaanisuus, kestojen tunnistaminen ja autenttisuus. Ensimmäinen liittyy toimintatapaan, toinen erilaisten asioiden luontaisten aikajänteiden ymmärtämiseen ja kolmas lopputuloksiin.
Orgaanisuus tarkoittaa sitä, että keskustan kehittämisen täytyy olla tarvittaessa nopeastikin painopisteitä muuttavaa, erilaisissa kokoonpanoissa tapahtuvaa ja eri osapuolet yhteen kytkevää. Se on verkostomaista toimintaa, jossa johtajuus voi vaihtua teeman ja aiheen mukaan. Strategian ja suunnitelman ohella tarvitaan kykyä tunnistaa yllättäen esiin nousevat mahdollisuudet ja tarttua niihin. Se ei ole projekti, joka viedään alusta loppuun suunnitelman mukaan.
Kestojen tunnistaminen taas viittaa siihen, että kaikkia aiheita ja asioita ei toteuteta samalla aikajänteellä. Oleellista on ymmärtää milloin pitää olla pitkäjänteinen ja milloin toiminnan aikajänne on lyhyt. Austinin kaupunki USAssa rakentaa brändiään musiikin ympärille. Se on pitkäjänteistä toimintaa, eikä ensi vuonna voida lanseerata uutta brändiä. Infrastruktuuriratkaisut ovat vielä pitkäjänteisempiä. Pop-up –kauppa puolestaan polkaistaan käyntiin muutamien viikkojen tai kuukausien valmistelulla ja mielenosoitus pitää pystyä organisoimaan päivässä.
Autenttisuudella tarkoitan omaleimaisuutta, persoonallisuutta ja jotakin kaupungin identiteettiin kytkeytyvää. Vaikka globaaleja brändejä tarvitaankin, mikään todella vetovoimainen ja kiinnostava kaupunkikeskusta ei voi rakentua vain niiden varaan. Omaleimaisuus voi syntyä arkkitehtuurista, nähtävyyksistä, tarinoista, erityisestä palvelusta tai ihmisistä. Tästä syystä aktiivisuudenkin täytyy lähteä paikallisista intresseistä.
Kiitos ympäristöministeriölle erinomaisesta tilaisuudesta!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s