Uudistuva ja muuttuva kauppa

Kaupungistuminen jatkuu, ja vuoteen 2030 mennessä yli 500 000 suomalaista muuttaa kaupunkeihin. Lisäksi muutosta tuo vaikeasti ennakoitava maahanmuutto. Samanaikaisesti kaupunkikehityksessä ollaan palaamassa takaisin kaupungin alkuperäiseen ideaan eli siihen, että asuminen, työpaikat ja palvelut ovat lähellä toisiaan. Fiksuimmat kaupungit kehittävät myös joukkoliikennettä sekä kevyttä liikennettä, ja itseohjautuvien autojen myötä yksityisautoilusta tulee ennen pitkää vain harrastus. On-line-elämää viettävät uuden sukupolven edustajat eivät haluakaan ajaa enää itse.

Kauppa seuraa kaupunkilaisia paikkoihin, joissa ihmiset haluavat viettää aikaa. Kehäteiden risteysten niin sanotut big boxit hakeutuvat keskustoihin kuten Helsingissä Gigantti, Expert tai XXL ovat jo tehneet. Vaikka vähittäiskauppa on viime vuodet kärsinytkin talouden alakulosta, kauppakeskukset ovat kasvattaneet myyntiään.

Menestyvät kauppakeskukset sijoittuvat keskustamaisiin ympäristöihin erinomaisten joukkoliikenneyhteyksien äärelle. Parhaita paikkoja ovat raideliikenteen solmukohdat, koska asiakasvirrat tulevat huomennakin; bussit sen sijaan voivat kurvata toisaalle.

Kauppakeskusten todellinen kehittäminen viihtymisen ja sosiaalisen kohtaamisen paikoiksi on vasta alkamassa. Ravintolat, kahvilat, viihde, kulttuuri ja myös julkiset palvelut kasvattavat osuuttaan. Verkkokaupan kasvaessa kansainväliset premium-brändit joutuvat panostamaan lippulaivamyymälöihin, ja nämä myymälät sijoittuvat vain suurimpien asiakasvirtojen äärelle parhaisiin kauppakeskuksiin tai ydinkeskustan kivijalkoihin.

Ydinkeskustojen ulkopuolella kivajalkakauppa tarjoaa mahdollisuuksia päivittäistavarakaupalle, erikoisliikkeille, jotka palvelevat laajahkoa asiakasryhmää (esimerkiksi erikoispyörät) tai niille arjen sujuvuutta edistäville palveluille, joille kauppakeskusten aukioloajat eivät sovi. Kivijalkakaupan menestys riippuu myös liikkumiskäyttäytymisestä: joukkoliikennettä käyttävät suosivat lähipalveluita, yksityisautolla liikkuvat voivat asioida työmatkan varrella. Tämä on oleellista ymmärtää myös kaupunkisuunnittelussa, kun kaupan tarpeita mitoitetaan.

Kivijaloille verkkokauppa voi olla mahdollisuus, kunhan kiinnostava yhdistelmä fyysistä ja virtuaalista osataan synnyttää. Päivittäistavarakauppa voi tarjota vaikkapa keräilyn ja kylmäsäilytystilan, asuinrakennuksen alakerrasta kassi on helppo ottaa mukaan.

Kaupan aukioloaikojen vapautuminen aiheuttaa haasteita ainakin pienille liikkeille, mutta voimakkaita vaikutuksia tuskin tulee. Mietojen alkoholijuomien ja käsikauppalääkkeiden myynnin vapauttaminen aiheuttaisi sen sijaan merkittäviäkin muutoksia, mutta poliittisten suhdanteiden ennakointi on vaikeaa.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s